Skip to main content

Facebook - trzeba będzie płacić za ogłoszenia

Od wczoraj wiadomo – media o tym szeroko informują - , że zwykli użytkownicy Facebooka będą mogli zwiększać widoczność swoich wpisów za drobną opłatą. Wprawdzie wcześniej mogły to już robić firmy, ale promocja wpisów "zwykłych ludzi" zmieni ten portal społecznościowy w jeszcze jedną płatną tablicę ogłoszeń, gazetę z reklamami? Jest więcej niż pewne, ze ten ekonomiczny krok może przyczynić się do rozwoju innych portali w których władzy nie będzie sprawował  pieniądz. Taka jest kultura internautów. Już wprowadzenie możliwości zakupu prezentów - czytaj  tutaj - świadczyło o zmianie strategii marketingowej portalu.

Testy usługi ruszyły wcześniej w Nowej Zelandii i stopniowo będą się pojawiać w 20 kolejnych krajach. W USA cena wypromowania wpisu wynosi obecnie 7 dolarów. Na obecnym etapie testy są dostępne dla ludzi posiadających mniej niż 5 tys. znajomych lub subskrybentów.

Nowa usługa wydaje się tylko rozwinięciem czegoś co już było, ale zaczyna ona wzbudzać coraz więcej dyskusji.
Ci, którzy uważają, że teoretycznie nie zostanie złamana podstawowa zasada Faceboka tzn. serwis nadal będzie bezpłatny, głęboko się mylą, ponieważ zalew informacji płatnych w krótkim czasie doprowadzi do sytuacji w której informacje niepłatne będą w ogóle nie widoczne.

Nie od dziś wiadomo, że jednym z ważniejszych problemów – przy wzrastającej w postępie geometrycznym ilości informacji zamieszczanej w Internecie - Facebooka jest widoczność wpisu jako taka. Mark Zuckerberg promował ideę "płynnego udostępniania" (frictionless sharing), które może się odbywać także automatycznie.

Jednak jest oczywiste, że nikt nie będzie zapoznawał się z masą śmieciowych informacji typu „wypiłem kawę z koniakiem” lub „na ulicy zobaczyłem dziewczynę z pięknym psem”, więc zachodzi potrzeba oddzielenia wpisów ważnych od nieważnych. Facebook wdrożył algorytmy, które mają to ułatwiać, ale teraz dojdzie do tego płatna promocja, która może doprowadzić do całkowitej zmiany funkcji portalu. Konsekwencje będą proste. Odpływ internautów do innych portali.

red. mediologia.pl 

  • Utworzono .
  • Kliknięć: 4363