Napisane przez mediologia dnia . Wysłane Technologie.

Potęga finansowa smartfonów

Popularność smartfonów i współpraca wewnątrz branży wpłynie na rozwój mobilnych usług finansowych, a w ciągu następnych sześciu lat w Europie liczba użytkowników mobilnej bankowości wzrośnie czterokrotnie – podaje tygodnik Computerworld za biurem Frost&Sulivan.

"Rozwojowi europejskiego rynku mobilnych usług finansowych sprzyja rosnąca liczba używanych smartfonów" - stwierdza Mario Fernandez, analityk z warszawskiego biura Frost & Sullivan. " W 2011 r. sprzedaż smartfonów stanowiła ponad 50 procent całkowitej sprzedaży telefonów bezprzewodowych w krajach Europy Północnej i Zachodniej, a kraje Europy Środkowej i Wschodniej wkrótce je dogonią". Przoduję Apple iPhone, za którym stara się nadąrzać samsung powielając i modyfikując, Nokia łączy się na stałe z Microsoftem, nowymi na rynku są HTC oraz Chiński Huaweii.

Mario Fernandez jest zdania, że Polska będzie interesującym miejscem na mapie rynku płatności mobilnych. Gotowość do wprowadzenia płatności mobilnych opartych na technologii komunikacji bliskiego zasięgu (ang. Near Field Communications, NFC) jest tu znacznie wyższa niż w pozostałych krajach w regionie. "Firmy MasterCard i Deutsche Telekom właśnie w Polsce zdecydowały się na wprowadzenie usługi portfela mobilnego wykorzystującego technologię NFC już w drugiej połowie 2012 roku" - mówi Mario Fernandez. Jednakże, zdaniem Frost & Sullivan, aby usługa dotarła do znacznej liczby użytkowników, ważna jest współpraca z bankami, które w opinii Polaków cieszą się uprzywilejowaną pozycją w zakresie płatności. Istotne jest także zwiększenie liczby telefonów zdolnych do obsługi technologii NFC.

Chociaż obecnie na rynku europejskim dominują usługi oparte na SMS-ach, to zdaniem Frost & Sullivan aplikacje internetowe będą zyskiwać na znaczeniu dla rozwoju mobilnej bankowości oraz płatności mobilnych w krótko- i średniookresowej perspektywie. W krajach, w których rozwija się infrastruktura dla technologii bezstykowej, usługi NFC będą odgrywać fundamentalną rolę dla długoterminowej ekspansji.

"Współpraca pomiędzy podmiotami branży telekomunikacyjnej, usług finansowych oraz informatycznej będzie prowadzić do dalszego wzrostu na rynku mobilnych płatności" - dodaje Mario Fernandez. "Podobnie, bardziej proaktywne podejście do wykorzystania usług mobilnych ze strony banków będzie bodźcem do rozwoju bankowości mobilnej".

Frost & Sullivan uważa, że istniejące modele biznesowe oraz wysoka satysfakcja użytkowników z obecnie używanych sposobów płatności i usług bankowych mogą negatywnie wpłynąć na rozwój mobilnych usług finansowych. Ponadto, usługi mobilne są obecnie oferowane zgodnie z zasadą "te same dla wszystkich", a ich wartość dla odbiorcy nie jest do końca klarowna. W rezultacie użytkownik zazwyczaj preferuje tradycyjne kanały zarządzania finansami typu oddziały bankowe czy bankowość internetowa.

"Usługodawcy i dostawcy technologii powinni wspólnie pracować nad opracowaniem wysoce spersonalizowanych, mobilnych usług finansowych, które będą koncentrować się na wygodzie klientów" - podsumowuje Mario Fernandez. "Wykorzystanie zalet urządzeń mobilnych wraz ze zwiększeniem stopnia spersonalizowania wydaje się być właściwą alternatywą, pozwalającą na dostarczenie naprawdę wartościowych produktów i usług użytkownikom końcowym".

Piotr Piętak